الثلاثاء، 25 أغسطس 2009

اليوم الثالث من شهر الرحمه

اليوم كان جميل جدا بس للافس ماما لحد الان سبقاني في القران عااااااااااا

وكمان عدم وجود بابا في الفطار مخلي اليوم في حاجه ناقصه افتقد كوبايه الشاي اللي بعملهاله بعد الفطار ويقعد يغيظ في ماما ويقولها كوبايه شاي مني مزااااااااااج

تقوله لا والله طب خليهالك بقي هتعملك يوم وتسيبك عشرة يقوم يقولي هتعملي كدا فعلا يامني

اقوله طبعااااااااااااااااااااااااااااااااا بس مام نسيت حاجه يقولي ايه يااروبة اقوله هعملهالك يوم وانسي شهر شهرين تلاته يقولي بقي كدا يانونا اقوله وبطقم حنيه كدا اقوله وانا اقدر انسي حبيبي دي بتوقع بينا يارب الشغل يخلص بقي يابتى

ام هند رحت انا وماما الصلاه زي كل يوم بس اتاخرنا شويه اصلي كنت بعملهم عصير مانجووو

بس فرحت اوي لما لاقيت ناس مش اعرفها بيقولولي اتاخرتي ليه انا حجزالك المكان اللي بتحبيه قلتلها ربنا يخليكي انتي عارفه الشغل بتاع البيت تقولي ايو ياختي انتي هتقوليلي وابتسمنا وبعدها صليت المغرب وقريت قران واذ فجاه الاقي صوت واحده بس الصراحه صوت تحس انها هتضرب اللي قدامها كدا يعني

احنا بنلم لاعمار الجامع يقوم في شويه ستات يقولوليها لا الشيخ قال اللي يلم منكم مش تدولو واللي عاوز يحط عنده صندوق الزكاه وكلمه في كلمه هههههههههههههههه لاقيت خوناااااااااااااااااااااااااااااقة كبيرة جدا جدا

وماما كل اللي عليها هو في ايه اقولها مفيش كبري كبري

لحد اما اذان العشا اذن وصلينا وجينا للفاصل بين الاربع ركعات والاربع ركعات الخطبة

اول مره اشوف خطبة عن الكرسي جديدة صحيح صحيح

لما وقت خطبة كامله يكون عن الناس اللي بيقعدو علي الكراسي وبيعقوا الصلاه معناه ان بجد طفح كيل الشيخ وقعد يقول اختارو اماكن علي جنب والشباب حرام تقعد علي كرسي طالما عنده ا القدره علي الوقوف الركعه اللي في الصلاه فرض والسجده فرض والوقوف فرض اما النوافل حتي لو قادر ممكن تصليها وانت قاعد وهتاخد نص الاجر  بس بيني وبينكم كنت سامعه الخطبة دي ببركة دعا الوالدين من الدوشة اللي بيعملوها في مصلي الستات ياجدعان وربنا حرام انا لو رميت ابره في مصلي الرجاله هسمع رنتها انا طبلة ودني اتخرمت من الرغي

انا رغاية اه لكن كل حاجه بوقتها والمشكله ان كل الستات بيقولوا هس امال مين اللي بيرغي جننوووووووووووووووووووني وجابولي بربري

الموهم انتهت الصلاه وطبعا مازلت انا وماما رافضين اننا نفتح التليفزيون ونتفرج علي حتي مسلسل واحد

وادي تالت يوم عدا

كل عام والامه الاسلاميه بخير وربنا يجعلنا من عتقاء الشهر الكريم

هناك 5 تعليقات:

أحــوال الهـوي يقول...

ازيك

انا برمضن في الرياض

تحياتي

Kiara يقول...

حمد الله علاي السلامه يابااااااااابتى

M. Selim يقول...

قروا بقى على مصلى الرجالة P:

المهاردة الامام قال تعليق كده بين صلاة العشا والتراويح بخصوص الموضوع ده عجبني بصراحة
قال ياجماعة لازم يكون للجامع احترام شوية
قال يعني مثلا اكيد في بيوت انتوا بتدخلوها بيكون اصحابها ناس محترمين وذوي قدر عالي بالنسبالكم
اكيد صوتكم في البيوت دي مابيكونش عالي
المفروض ان الجامع يكون احترامه اكتر من اي بيت تاني
وانا متاكد ان هو كده بالنسبالكم فياريت نهتم بالهدوء شوية واخص بالذكر الاخوات السيدات المحترمات.
جزاكم الله خيرا

رمضان كريم

Kiara يقول...

هههههههههههههههههههه

اه هنقر بقي

حندك مانع

ايه الناس دي


ياباي علي البشر

كفايـة طيبـة يقول...

كل سنة وانتى طيبة ياكوكو ياقمر :)
وحشتيني اوى